Prowadzenie własnej firmy to szereg istotnych decyzji – także w kwestii promocji produktu lub usługi. Obecnie znaczna część handlu (niezależnie od branży) odbywa się w internecie, a dotarcie do możliwie największej grupy odbiorców to priorytet każdego przedsiębiorcy. Jak pełni wykorzystać potencjał swojej strony internetowej? Z pomocą przychodzi SEO, czyli optymalizacja Twojej witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych. To jednak nie koniec ważnych wyborów – pozycjonowaniem swojej strony w sieci możesz zająć się samodzielnie lub z pomocą doświadczonej agencji. Przyjrzyjmy się jasnym i ciemnym stronom obu z tych rozwiązań!
Najpierw podstawy, czyli czym jest SEO
Mówiąc krótko, mamy tutaj do czynienia z całą gamą zintegrowanych działań, których celem jest dostosowanie strony do wymagań wyszukiwarek internetowych. SEO (z ang. search engine optimization) – zwane również pozycjonowaniem – dąży do tego, aby Twoja witryna znalazła się możliwie najwyżej w naturalnych wynikach wyszukiwania. Dzięki temu użytkownik po wpisaniu swojego zapytania w pierwszej kolejności zobaczy Twoje produkty lub usługi.
Obecnie jesteśmy świadkami dość dynamicznej ekspansji nowych metod szukania informacji – jak choćby TikTok, niezwykle popularny wśród pokolenia Z, czy też ChatGPT oraz inne narzędzia oparte na sztucznej inteligencji. Mimo to wyszukiwarki internetowe wciąż stanowią główne źródło, z którego czerpiemy wiedzę o świecie. Mówiąc o wyszukiwarkach, mamy na myśli przede wszystkim Google. To właśnie gigant z Mountain View może pochwalić się największym udziałem w rynku wyszukiwarek, który sięga aż 95% (według danych z 2022 roku). Jeśli więc zależy Ci na widoczności w internecie, pozycjonowanie strony pod kątem Google to nie tylko szansa, ale w zasadzie konieczność.
SEO samodzielnie – zalety i wyzwania
Własny dział firmy odpowiedzialny za pozycjonowanie niesie za sobą pewne korzyści – bez względu na to, czy składa się z pojedynczego pracownika, czy całego zespołu. Tutaj na pierwszy plan wysuwa się możliwość dowolnego rozdysponowania sił – to Ty decydujesz, jakie działania są dla Ciebie priorytetowe. Oto kilka najważniejszych zalet samodzielnego SEO w pigułce:
- elastyczność i kontrola – Ty znasz swoją firmę najlepiej, a pozycjonując samodzielnie, możesz dowolnie zarządzać swoimi zasobami,
- szybka reakcja – wewnętrzny dział SEO jest w stanie sprawniej reagować na pojawiające się okazje i potencjalne obszary rozwoju, ale także na zagrożenia i awarie infrastruktury sieciowej,
- świadomość celów biznesowych – jesteś w stanie dopasować strategię pozycjonowania do charakteru oraz misji swojej firmy,
- szansa na rozwój – wiedza zdobyta podczas formowania i szkolenia wewnętrznych ekspertów zostaje w Twojej firmie.
Jest jednak i druga strona medalu. Pozycjonowanie we własnym zakresie to ogromne wyzwanie, które wymaga specjalistycznej (i ciągle aktualizowanej) wiedzy oraz stosunkowo dużych nakładów czasu – co wprost przekłada się na środki finansowe. Decydując się na taki krok, warto pamiętać o następujących aspektach:
- ograniczone zasoby – delegując pracowników do zadań SEO, ograniczasz sobie możliwość rozwoju innych gałęzi Twojej działalności,
- wiedza, umiejętności i narzędzia – samodzielne pozycjonowanie wymaga pracowników o interdyscyplinarnym profilu, a także specjalistycznych narzędzi,
- dynamiczne zmiany – branża SEO rozwija się nieustannie, a regularne szkolenie i dokształcanie to w zasadzie konieczność,
- ciągła analiza i monitorowanie wyników – pozycjonowanie to nie jednorazowe działanie, a raczej ciągła praca nad poprawą wydajności.
Pozycjonowanie strony internetowej we własnym zakresie wymaga odpowiedniego planowania. W pewnych przypadkach taka inwestycja może być korzystna, jednak warto zastanowić się, czy firma dysponuje odpowiednimi zasobami.
SEO z agencją – kiedy warto skorzystać z usług profesjonalistów
Dla wielu przedsiębiorców współpraca z zaufaną agencją SEO to szansa na to, by trafić ze swoją ofertą do znacznie szerszego grona odbiorców. Kluczem jest tutaj jednak wybór odpowiednich specjalistów, którzy rozumieć będą cele Twojej firmy oraz specyfikę branży. Pozycjonowanie z udziałem agencji wiąże się z takimi korzyściami, jak:
- kompleksowe usługi – profesjonalna agencja SEO zajmie się wszystkimi kluczowymi aspektami promocji Twojego biznesu w internecie,
- dostęp do specjalistów, narzędzi i zasobów – sprawdzone firmy oferujące usługi SEO to gwarancja nowoczesnego zaplecza, w które nie musisz samemu inwestować,
- oszczędność czasu i środków – nie musisz już poświęcać czasu i uwagi własnych pracowników ani tworzyć nowego działu,
- znajomość prawa, standardów i procedur – jednym z zadań agencji jest ciągłe monitorowanie rynku i poszukiwanie innowacji.
Czy zatem outsourcing usług SEO ma jakiekolwiek wady? Wybór odpowiedniej firmy jest tutaj kluczowy – przed podjęciem decyzji koniecznie zwróć uwagę na następujące kwestie:
- zrozumienie kierunku rozwoju Twojej firmy – zewnętrzni specjaliści zajmujący się pozycjonowanie Twojej strony powinni doskonale znać jej cele biznesowe,
- ustalenie strategii i harmonogramu działań – przejrzyste warunki współpracy oraz dobry przepływ informacji to podstawa,
- racjonalne oczekiwania – pozycjonowanie wymaga czasu, a świadomość realnych efektów oraz ich rozłożenia w czasie jest ważna dla obu stron,
- doświadczenie i możliwości agencji – warto korzystać z usług sprawdzonych i zaufanych firm, które mają na koncie współpracę z wieloma przedsiębiorcami (najlepiej również z Twojej branży).
Jak widać, pewne sprawy warto pozostawić profesjonalistom, szczególnie jeżeli zasoby Twojej własnej firmy nie pozwalają na szeroko zakrojone inwestycje – lub po prostu zależy Ci na rozwijaniu innych projektów.
Porozmawiajmy o kosztach
Mamy świadomość, że to właśnie aspekt finansowy w większości przypadków zadecyduje o ostatecznym wyborze między samodzielnym pozycjonowaniem a outsourcingiem usług SEO. Zastanówmy się więc nad faktycznym kosztem obu z tych rozwiązań.
Miesięczny abonament agencji w najniższym wydaniu to około kilkuset złotych – oczywiście w takim pakiecie możemy spodziewać się wyłącznie podstawowych działań pozycjonerskich. W większości przypadków mamy do czynienia z budżetami na poziomie 1000-1500 złotych, co pozwala na rozpoczęcie nieco szerzej zakrojonych prac na Twojej stronie. Oczywiście ostateczna wycena usług agencji zależy od wielu czynników, jednak jedno jest pewne – miesięczne wydatki na outsourcing SEO w małej i średniej firmie są niższe niż koszty zatrudnienia lub oddelegowania własnego pracownika. Z tego właśnie powodu współpraca z zewnętrznym zespołem specjalistów jest szczególnie atrakcyjna dla biznesów o takiej właśnie skali.
Podsumowanie
Wybór pomiędzy samodzielnym pozycjonowanie serwisu internetowego a outsourcingiem usług SEO to kwestia bardzo indywidualna. Przed podjęciem decyzji warto skrupulatnie przeanalizować możliwości własnej firmy, biorąc pod uwagę koszt zatrudnienia lub oddelegowania pracownika, a także regularne szkolenia, zakup narzędzi oraz licencji na specjalistyczne oprogramowanie. Skorzystanie z usług sprawdzonej agencji może okazać się znacznie bardziej opłacalne i skuteczne, szczególnie w dłuższej perspektywie.