Pozycjonowanie stron to najprościej mówiąc takie manipulowanie ich treścią oraz rozpowszechnianie informacji o nich w Internecie, by dana strona znajdywała się przez długi czas na wysokich miejscach (zwykle bierze się pod uwagę pierwszą dziesiątkę wyników lub pierwszą stronę wyników) na listach wyszukiwarek internetowych, generowanych po wpisaniu w wyszukiwarkę pewnego słów kluczowego, związanego z treścią strony (na ogół profilem działalności jakiejś firmy). Pozycjonowanie jest dzisiaj w zasadzie obowiązkowe dla każdego rodzaju działalności – bez niego istnienie strony nie ma sensu, chyba że nasza branża jest wybitnie niszowa, bądź też nie chcemy się przesadnie upubliczniać i współpracujemy z zamkniętą grupą kontrahentów. W większości przypadków jednak strona, a tym bardziej sklep internetowy, wymagają starannego pozycjonowania, przy czym nie jest to zabieg jednokrotny, a raczej stała opieka informatyka nad pozycją strony w wyszukiwarkach. Trzeba pamiętać, że im większa jest konkurencja, tym więcej wysiłku należy włożyć w skutecznie pozycjonowanie.
Zabieg ten to dla nas szereg korzyści. Przede wszystkim strona lub sklep są widoczne. To podstawa – nawet ostatnie miejsce na liście wyszukiwania po słowie kluczowym to już zaistnienie strony w sieci dla typowego użytkownika sieci, który odpowiedzi na zadane wyszukiwarce pytanie szuka przeważnie właśnie na pierwszej stronie wyników. Jeśli zaś znajdziemy się w pierwszej trójce „najpopularniejszych wyników wyszukiwania”, da nam to dużo więcej wejść na stronę, a w efekcie – zwiększoną sprzedaż i zainteresowanie naszą ofertą.
Co możemy zrobić sami, by nasza strona była wypozycjonowana? Niektóre z tych działań nie wymagają fachowej wiedzy. Na pewno dobrym pomysłem jest dopisanie strony do katalogów firm, w odpowiednim dziale/branży tematycznej – im więcej takich wpisów, tym lepiej. Ważne jest, by dodać wówczas link do strony/sklepu oraz odpowiednio wpisać słowa kluczowe. Inna prosta metoda na zwiększenie popularności naszej strony to tzw. metatagi.
Są to informacje wpisywane na stronie internetowej bezpośrednio przed jej właściwym kodem (sekcją BODY). Metatagi, inaczej metadane, rozpoczyna zawsze znacznik <META> w sekcji <HEAD> (ang. nagłówek) strony. Metatagi służą temu, by przekazywać wyszukiwarkom dodatkowe informacje na temat danej strony. Pozwalają one na dostarczanie informacji różnym systemom. Google odczytuje metatagi zapisane w formacie HTML, jak i XHTML, niezależnie od języka reszty strony.
Jak wypełnić metatagi w nasych sklepach internetowych lub systemach CMS? Oto ich krótki opis.
1. Tytuł strony dla przeglądarki <title> – podajemy tutaj bardzo krótką nazwę podstrony widoczną na liście wyników wyszukiwania,
2. Opis-streszczenie <meta name=”description”> – tutaj należy wpisać krótki, kilku zdaniowy opis profilu naszej działalności. Zwykle zawartość tego metatagu jest później wykorzystywana jako część krótkiego opisu strony, pokazywanego na liście wyników wyszukiwania.
3. Słowa kluczowe <meta name=”keywords”> – Wpisujemy tu słowa kluczowe. Nie więcej niż około 8-10 – zwykle bowiem wyszukiwarki i tak biorą pod uwagę tylko kilka pierwszych. Mogą to być: tym i rodzaj sprzedawanego przez nas towaru lub usług, marka towaru, branża (np. wizaż, budownictwo) czy nazwy własne oferowanych artykułów. Muszą być one pooddzielane przecinkami.
Najlepiej robić tak aby każda nasza podstrona miała uzupełnione metatagi.